Šolska svetovalna služba svetuje učencem in staršem ter sodeluje z učitelji in vodstvom šole pri načrtovanju in spremljanju razvoja šole ter pri opravljanju vzgojno-izobraževalnega dela. Temeljni cilj šolske svetovalne službe je sodelovati pri vzpostavljanju in vzdrževanju pogojev za vsestranski razvoj vsakega učenca šole. Pri svojem delu se povezuje tudi z zunanjimi strokovnimi institucijami.
Temeljne naloge šolske svetovalne službe
- šolski novinci – postopek vpisa, spremljava in pomoč pri premagovanju morebitnih težav,
- karierna orientacija in vpis v srednje šole,
- pomoč in podpora učencem v osebnem, socialnem in telesnem razvoju,
- individualno in skupinsko delo z učenci z motnjami in težavami v razvoju,
- koordinacija in spremljanje dela za učence s posebnimi potrebami (nadarjeni učenci in učenci z dodatno strokovno pomočjo),
- sodelovanje z učitelji pri izdelavi individualiziranih programov,
- izvajanje, koordiniranje in spremljanje oblik pomoči učencem z učnimi težavami,
- sodelovanje pri organizaciji in izvedbi sodelovanja s starši,
- sodelovanje pri sistematičnem načrtovanju in evalvaciji vzgojno-izobraževalnega dela šole,
- analiza učnega uspeha in vzgojne problematike šole,
- sodelovanje z vodstvom šole, učitelji in zunanjimi institucijami,
- timsko delo na raznih področjih življenja in dela na šoli,
- prizadevanje za dobro psihosocialno klimo šole.
Svetovalna služba se vključuje v kompleksno reševanje pedagoških, psiholoških in socialnih vprašanj v šoli preko treh osnovnih, med seboj povezanih in pogosto prepletenih, vrst dejavnosti svetovalne službe:
- dejavnosti pomoči,
- razvojnih in preventivnih dejavnosti,
- dejavnosti načrtovanja in evalvacije.
Svetovalna služba, preko teh treh osnovnih vrst dejavnosti, pomaga vsem udeležencem v šoli (učencem, učiteljem, vodstvu in staršem) in z njimi sodeluje na naslednjih področjih vsakdanjega življenja in dela v šoli:
- učenja in poučevanja,
- šolske kulture, vzgoje, klime in reda,
- telesnega, osebnega (spoznavnega in čustvenega) in socialnega razvoja,
- šolanja in karierne orientacije (oziroma sprejema otrok v šolo in njihovega prehoda v srednjo šolo)
- ter na področju razreševanja socialno-ekonomskih stisk.
Osnovna načela svetovalnega procesa pri delu z učenci in starši so:
- prostovoljnost,
- zaupnost,
- dobrobit svetovanca.
Svetovalna služba vse delo in aktivnosti opravlja skladno s Programskimi smernicami za svetovalno službo v osnovni šoli.
V strokovnem pogledu je svetovalna služba pri svojem delu avtonomna. Vselej je dolžna posredovati korektna strokovna mnenja. O strokovnih vprašanjih in o načinih svojega dela odloča sama. Ima pravico in dolžnost odkloniti vse naloge in zadolžitve, ki so v nasprotju s strokovno etičnimi načeli dela.